İSLAM BİLİM ADAMLARI
Bediüzzaman Said Nursi 26
Yirmi İkinci Mektup, İkinci Mebhas’ta sosyal hayatın temel meselelerinden biri olan hırsı ele alarak, kaybetmeye sebep olduğunu, hastalık ve alçaklık olduğunu ve yoksul kalma ve perişanlığı getirdiğini ortaya koymaktadır.
Tevekkül ederek, Allah’a güvenerek rızk istemenin rahatlama sebebi olduğunu misalleriyle hayvanlardan ve bitkilerden örnekler verilerek anlatılmaktadır.
“İşte, dünya bir divanhane-i Rahmân'dır (rahmet ve şefkati sınırsız olan Allah’ın büyük salonudur,). Zemin yüzü (yer yüzü) bir sofra-i rahmettir (rahmet sofrasıdır). Derecât-ı erzak (rızıkların dereceleri) ve merâtib-i nimet (nimetlerin mertebeleri) dahi iskemleler hükmündedir.” (Mektubat 386)
Bu konunun içtimai hayatımızın düzenlenmesinde ve huzurumuzun sağlanmasında o kadar büyük etkileri ve faydaları var ki, okuyanın fayda görmesi kaçınılmazdır.
Toplumun hastalıklarının en önemlilerinden birinin de gıybet olduğuna, birisinin arkasından hoşlanmayacağı şekilde çekiştirmek olduğuna dikkat çekerek, Kur'ân'ın nazarında gıybet ne kadar alçakça birşey olduğunu çok açık bir şekilde izah ederek açık kapı bırakmamıştır.
“Gıybet (birsinin arkasında hoşlanmayacağı şekilde çekiştirmek), ehl-i adâvet ve haset (düşmanlık besleyenler, kıskananlar) ve inadın en çok istimal ettikleri (kullandıkları) alçak bir silâhtır.” Mektubat, 391.
Yirmi Üçüncü Mektup’da müminin mümine en iyi duasının nasıl olması gerektiğini, kabul edilebilir sebepler dairesinde dua edilmesi gerektiğini, duanın ve sabrın önemini ve toplum ve ailedeki kazanımları, Kur’an ve hadislerde geçen dualarla önemli zamanlarda dua etmenin ehemmiyeti anlatmaktadır.
Bu yazılarımızla bana göre çok büyük bir bilim adamı olan Bediüzzaman’ın eserlerini burada takdim etmeye çalışmakta kendimi yeterli görmediğimi hep tekrarladım. Bundan maksadım bu alanda ehil ve ehliyetli olan bilim adamlarımız bu konuları ele alıp, muhtaç olanlara yansıtmalarıdır.
Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu
24.05.2023