Anasayfa
Yazarlar
Nihat Güç
Yazı Detayı
Bu yazı 462+ kez okundu.
Ramazan
Ramazan Kur'an ayıdır, rahmet ve mağfiret ayıdır. Günahlardan arınma, sevaplara sarılma ayıdır. Canı, canana, malı rahmana feda etme ayıdır. İnsanın şerefine şeref, varlığına değer katan Kur'an'ın indirildiği, okunup öğrenildiği, en güzel şekliyle yaşandığı aydır. Ruhu diriltmenin, canlı tutmanın ayıdır. Ruhu gıdasıyla tanıştırmanın, terbiye etmenin, rabbiyle buluşturmanın ayıdır. Unutmayınız ki ruhunu doyuramayanlar bedenlerini doyuramazlar.
Bu ayda bir çok ibadet ifa edilir. Namaz, oruç, zekat, sadaka, fıtır, Kur’an tilaveti ve sahur vakti kılınan teheccüd. Ancak bu ayda yerine getirilen hiçbir ibadet oruç gibi değildir. Namaz belli vakitlerde kılınır. Hac belli bir vakitte ve belli bir mekanda ifa edilir. Zekat yılda bir verilir ve iki kişi arasında cereyan eder. Ancak oruç her ne kadar yılda bir ay tutuluyor olsa da gün boyu gerçekleştirilen bir ibadettir. Oruçlu kişi konuşurken ibadet, yürürken ibadet, otururken ibadet, çalışırken ibadet, ticaret yaparken ibadet, alırken, satarken, okurken, yazarken, hatta uyurken bile ibadet ediyordur. Kısaca günün her anı ibadet olur oruç tutan kişi için.
Bu ay kuşkusuz önemlidir. Bu ayda okunan ve tefekkür edilen Kur’an vesilesiyle Müslümanların yaşam şekli ve davranış biçimi değişikliğe uğrar. Alışılmışlıklardan, nemelazımcılıktan vaz geçmeye sebebiyet verir. Çünkü bu ayda insanlara yol gösteren, onların hayatını düzenleyen, düşüncelerini şekillendiren Kur’an-ı Kerim inmiştir. Bu nokta-i nazardan ramazana baktığımız vakit diğer tüm ayların ilahi nağmelerin canlanarak hayat bulduğu bu aya benzemesi ve özenmesi gerekir.
Yaşadığımız toplum tarafından bu aya aç ve susuz kalma ayı olarak nitelemelerde bulundukları hepimiz tarafından vakidir. Bu bakış açısı neredeyse toplumun tamamını sarmış durumda. Ancak bu yaklaşım tarzı doğru değildir. Sadece mideye indirgenmiş bir oruç; sahibine derman olmaktan azadedir. Aç ve susuz kalmaya indirgenmiş bir ibadet, kişinin düşünce biçimine dokunamaz. Düşünceye dokunamayan bir ibadet; davranışları da düzenleyemez, hayata sirayet de edemez. Bu vesileyle midesini düşünen insanlar tarafından bu ibadet; her zaman sıradanlaştırılmış, bağlamından koparılmış bir ibadet olarak kalmıştır.
Bu ay, ilahi nağmelerden süzülüp gelen her bir emrin, her bir yasağın müntesiplerinin iliklerine kadar hissetmesine vesile olan bir aydır. Bu ay ibadetler, zikirler, davranışlar ile yoğurulması gereken bir aydır. Bu ay düşünceyi şekillendiren tefekkür ve tedebbür ile yoğuran bir aydır. Ancak kimi insan tarafından bu nokta nazarı dikkatten hep kaçırılmıştır. Şahsen oruçtan anlaşılması gereken en önemli noktanın bu olduğunu düşünüyorum. Bu ibadet vesilesiyle bedenin arındırıldığı gibi düşüncenin de her türlü pislikten, her türlü şirk ve nifaktan arındırılması gerekir. Oruçtan anlaşılması gereken en önemli hususun; düşünceleri şekillendiren bir özelliğinin olduğunu söylemek istiyorum.
Her ne kadar bu ayda şeytanlar bağlı olsalar da insanoğlu, diğer aylarda kendisi için hayat felsefesi yaptığı şeytanın kimi emir ve direktiflerinin dışına çıkmaktan korkmaktadır. Bu ay bir başlangıç olmalıdır bu tür düşünceye sahip insanlar için.
Müslümanların bu ayda periyodik olarak ilahi mesajlarla düşünsel bağlamda toparlanmalarına, eksikliklerini fark etmelerine, yıkıklarını ve yırtıklarını onarmalarına, gayri İslami fikirleri, şirk, küfür ve nifakı terk etmelerine, şeytani iş ve işlemlerden uzaklaşmalarına yol açması gereken bir aydır. Oruç, bu minvalde kişiye etki etmelidir. Ancak siz tüm kapıları on bir dille kilitlemişseniz orucun verebileceği bir şey de yoktur.
Aslında arınmak isteyenler için her gün bir ramazandır. Arınmak istemeyenler, zevk-u sefanın dibini sıyıranlar için yılın üç yüz altmış beş günün ramazan olması bir fayda sağlamayacaktır. Kadir gecesinin varlığının farkına dahi varamayan bir insan için söylenecek söz yoktur. Hayatından yanlışları çıkarmak suretiyle düzelmek ve kendini her türlü gayri İslami düşünceden arındırmak istemeyen birisine ramazan ne verebilir ki?
Kimi insan ramazan ayını diğer zamanlara benzetirken, kimi insan da diğer zamanları ramazan ayına benzetmek ister.
Sen hangi gurupta yer alıyorsun?
Ekleme
Tarihi: 05 Nisan 2022 - Salı
Ramazan
Ramazan Kur'an ayıdır, rahmet ve mağfiret ayıdır. Günahlardan arınma, sevaplara sarılma ayıdır. Canı, canana, malı rahmana feda etme ayıdır. İnsanın şerefine şeref, varlığına değer katan Kur'an'ın indirildiği, okunup öğrenildiği, en güzel şekliyle yaşandığı aydır. Ruhu diriltmenin, canlı tutmanın ayıdır. Ruhu gıdasıyla tanıştırmanın, terbiye etmenin, rabbiyle buluşturmanın ayıdır. Unutmayınız ki ruhunu doyuramayanlar bedenlerini doyuramazlar.
Bu ayda bir çok ibadet ifa edilir. Namaz, oruç, zekat, sadaka, fıtır, Kur’an tilaveti ve sahur vakti kılınan teheccüd. Ancak bu ayda yerine getirilen hiçbir ibadet oruç gibi değildir. Namaz belli vakitlerde kılınır. Hac belli bir vakitte ve belli bir mekanda ifa edilir. Zekat yılda bir verilir ve iki kişi arasında cereyan eder. Ancak oruç her ne kadar yılda bir ay tutuluyor olsa da gün boyu gerçekleştirilen bir ibadettir. Oruçlu kişi konuşurken ibadet, yürürken ibadet, otururken ibadet, çalışırken ibadet, ticaret yaparken ibadet, alırken, satarken, okurken, yazarken, hatta uyurken bile ibadet ediyordur. Kısaca günün her anı ibadet olur oruç tutan kişi için.
Bu ay kuşkusuz önemlidir. Bu ayda okunan ve tefekkür edilen Kur’an vesilesiyle Müslümanların yaşam şekli ve davranış biçimi değişikliğe uğrar. Alışılmışlıklardan, nemelazımcılıktan vaz geçmeye sebebiyet verir. Çünkü bu ayda insanlara yol gösteren, onların hayatını düzenleyen, düşüncelerini şekillendiren Kur’an-ı Kerim inmiştir. Bu nokta-i nazardan ramazana baktığımız vakit diğer tüm ayların ilahi nağmelerin canlanarak hayat bulduğu bu aya benzemesi ve özenmesi gerekir.
Yaşadığımız toplum tarafından bu aya aç ve susuz kalma ayı olarak nitelemelerde bulundukları hepimiz tarafından vakidir. Bu bakış açısı neredeyse toplumun tamamını sarmış durumda. Ancak bu yaklaşım tarzı doğru değildir. Sadece mideye indirgenmiş bir oruç; sahibine derman olmaktan azadedir. Aç ve susuz kalmaya indirgenmiş bir ibadet, kişinin düşünce biçimine dokunamaz. Düşünceye dokunamayan bir ibadet; davranışları da düzenleyemez, hayata sirayet de edemez. Bu vesileyle midesini düşünen insanlar tarafından bu ibadet; her zaman sıradanlaştırılmış, bağlamından koparılmış bir ibadet olarak kalmıştır.
Bu ay, ilahi nağmelerden süzülüp gelen her bir emrin, her bir yasağın müntesiplerinin iliklerine kadar hissetmesine vesile olan bir aydır. Bu ay ibadetler, zikirler, davranışlar ile yoğurulması gereken bir aydır. Bu ay düşünceyi şekillendiren tefekkür ve tedebbür ile yoğuran bir aydır. Ancak kimi insan tarafından bu nokta nazarı dikkatten hep kaçırılmıştır. Şahsen oruçtan anlaşılması gereken en önemli noktanın bu olduğunu düşünüyorum. Bu ibadet vesilesiyle bedenin arındırıldığı gibi düşüncenin de her türlü pislikten, her türlü şirk ve nifaktan arındırılması gerekir. Oruçtan anlaşılması gereken en önemli hususun; düşünceleri şekillendiren bir özelliğinin olduğunu söylemek istiyorum.
Her ne kadar bu ayda şeytanlar bağlı olsalar da insanoğlu, diğer aylarda kendisi için hayat felsefesi yaptığı şeytanın kimi emir ve direktiflerinin dışına çıkmaktan korkmaktadır. Bu ay bir başlangıç olmalıdır bu tür düşünceye sahip insanlar için.
Müslümanların bu ayda periyodik olarak ilahi mesajlarla düşünsel bağlamda toparlanmalarına, eksikliklerini fark etmelerine, yıkıklarını ve yırtıklarını onarmalarına, gayri İslami fikirleri, şirk, küfür ve nifakı terk etmelerine, şeytani iş ve işlemlerden uzaklaşmalarına yol açması gereken bir aydır. Oruç, bu minvalde kişiye etki etmelidir. Ancak siz tüm kapıları on bir dille kilitlemişseniz orucun verebileceği bir şey de yoktur.
Aslında arınmak isteyenler için her gün bir ramazandır. Arınmak istemeyenler, zevk-u sefanın dibini sıyıranlar için yılın üç yüz altmış beş günün ramazan olması bir fayda sağlamayacaktır. Kadir gecesinin varlığının farkına dahi varamayan bir insan için söylenecek söz yoktur. Hayatından yanlışları çıkarmak suretiyle düzelmek ve kendini her türlü gayri İslami düşünceden arındırmak istemeyen birisine ramazan ne verebilir ki?
Kimi insan ramazan ayını diğer zamanlara benzetirken, kimi insan da diğer zamanları ramazan ayına benzetmek ister.
Sen hangi gurupta yer alıyorsun?
Yazıya ifade bırak !
Bu yazıya hiç ifade kullanılmamış ilk ifadeyi siz kullanın.
Okuyucu Yorumları
(1)
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.
Beşir korkmaz
(05.04.2022 18:16 -
#175)
Ağzına sağlık hocam
Nihat güç Sizden de Allah razı olsun teşekkür ederim hocam