Kastamonu Taş baskısı Buldan Dokumalarıyla Buluştu

YURT HABERLERİ (İHA) - İhlas Haber Ajansı | 29.12.2020 - 20:27, Güncelleme: 28.03.2022 - 15:40 2072+ kez okundu.
 

Kastamonu Taş baskısı Buldan Dokumalarıyla Buluştu

Acıpayam Halk Eğitim Merkezi El Sanatları Öğretmeni Nuray Akgün, geleneksel Kastamonu taş baskı tekniğini Denizli dokumaları ile buluşturdu. Serinhisar’dan sonra Acıpayam’da da Kastamonu Taş Baskı Kursu açmaya hazırlanan Akgün, bu tekniğin Buldan, Babadağ ve Kızılcabölük pamuklu dokumalarına çok yakıştığını söyledi.
Tarihi milattan öncesine kadar uzanan Kastamonu Taş Baskı tekniği, Denizli pamuklu ham bezleri üzerinde uygulanmaya başlandı. Tokat’ta da tahta baskı olarak bilinen teknik; Ihlamur ağacından yapılan geometrik ve bitkisel desenli farklı ebatlardaki tahta kalıpların doğal boyaya batırıldıktan sonra kumaşın üzerine elle basılması temeline dayanıyor. Tahta kalıplar zamanla taşa benzediği için bu teknik Kastamonu’da taş baskı olarak adlandırılıyor. Naturel pamuklu dokumalara simetrik desenler vermeye yarayan bu teknik, Acıpayam Halk Eğitim Merkezi El Sanatları Öğretmeni Nuray Akgün tarafından Denizli’ye getirildi. Kastamonu’ya giderek söz konusu tekniği ustasından eğitim alarak öğrenen Nuray Akgün, “Selçuklu ve Osmanlı motiflerini artık Babadağ, Kızılcabölük, Buldan dokumalarının üzerinde de göreceksiniz” dedi. Akgün, bu teknikle; sofra, sehpa ve masa örtüleri, yatak örtüsü, mutfak önlüğü, perde, yazma, kırlent, bez çanta, kıyafet gibi bir çok ürün yapıldığını dile getirdi. Nuray Akgün, Kastamonu Taş Baskı Tekniği ile ilgili şu bilgileri verdi: Kalıplar Ihlamur Ağacından Yapılıyor “Hazırlanan desenler CNC tezgahlardan kalıp olarak çıkarılır. Kalıplar hafifliğinden, kolay oyulabilme özelliğinden ve boyayı çekme özelliğinden dolayı ıhlamur ağacından yapılıyor. Geniş bir leğenin tabanına keçe konulur. Üzerine siyah kök boya, Çiriş ve sıcak su karışımı dökülür ve uygulama öncesi bir saat dinlendirilir. Sonra kalıplar leğenin içine konup boyayı eminceye kadar bekletilir. Kalıplar tek renk siyahtır. İstenirse uygulama esnasında fırçayla aralara başka renk de atılabilir. Baskı işlemi başta açık yeşil olup kurudukça siyahlaşır. Siyahlaşan ve kuruduğundan emin olunan örtü iki gün sonra suyuna özel bir kimyasal katılarak yıkanır ve kullanıma hazır hale gelir. Hitit, Selçuklu ve Osmanlı Desenleri Kullanılıyor İstenilen rengin elde edilebilmesi için, uygulamanın yapıldığı atölyenin sıcak olması ve fazla ışık almaması gerekir. Soğukta uygulanırsa boya akar ve istenilen rengi vermez. Kastamonu ve Tokat’ta bu baskılar için  geleneksel Selçuklu ve Osmanlı motifli kalıplar ile Hitit desenli kalıplar kullanılır. Baskı sadece % 100 pamuklu kumaşların üzerine uygulanabilir. Sentetik kumaşlar boyayı tutmaz ve rengi ortaya çıkarmaz. Bu nedenle Kastamonu Taş Baskısının pamuklu dokumanın yaygın olduğu Denizli’de uygulanması çok değerli.” Denizli’de Yeni Bir İş Kolu Olabilir Pandemi sonrası kendisinin ve kursiyerlerinin ürünlerini Denizli’de ve Acıpayam’da sergilemeyi planladığını anlatan Nuray Akgün, Kastamonu ve Tokat’ta önemli bir gelir kaynağı olan geleneksel el sanatının Denizli’de de yeni bir iş kolu olabileceğine dikkat çekti. Akgün, hiçbir kimyasal kullanılmadan üretilen tamamen doğal bu ürünlerin turistlerin de ilgisini çektiğini ifade etti.
Acıpayam Halk Eğitim Merkezi El Sanatları Öğretmeni Nuray Akgün, geleneksel Kastamonu taş baskı tekniğini Denizli dokumaları ile buluşturdu. Serinhisar’dan sonra Acıpayam’da da Kastamonu Taş Baskı Kursu açmaya hazırlanan Akgün, bu tekniğin Buldan, Babadağ ve Kızılcabölük pamuklu dokumalarına çok yakıştığını söyledi.

Tarihi milattan öncesine kadar uzanan Kastamonu Taş Baskı tekniği, Denizli pamuklu
ham bezleri üzerinde uygulanmaya başlandı. Tokat’ta da tahta baskı olarak bilinen
teknik; Ihlamur ağacından yapılan geometrik ve bitkisel desenli farklı ebatlardaki
tahta kalıpların doğal boyaya batırıldıktan sonra kumaşın üzerine elle basılması
temeline dayanıyor. Tahta kalıplar zamanla taşa benzediği için bu teknik
Kastamonu’da taş baskı olarak adlandırılıyor.
Naturel pamuklu dokumalara simetrik desenler vermeye yarayan bu teknik, Acıpayam
Halk Eğitim Merkezi El Sanatları Öğretmeni Nuray Akgün tarafından Denizli’ye getirildi.
Kastamonu’ya giderek söz konusu tekniği ustasından eğitim alarak öğrenen Nuray Akgün,
“Selçuklu ve Osmanlı motiflerini artık Babadağ, Kızılcabölük, Buldan dokumalarının üzerinde
de göreceksiniz” dedi. Akgün, bu teknikle; sofra, sehpa ve masa örtüleri, yatak örtüsü, mutfak
önlüğü, perde, yazma, kırlent, bez çanta, kıyafet gibi bir çok ürün yapıldığını dile getirdi.
Nuray Akgün, Kastamonu Taş Baskı Tekniği ile ilgili şu bilgileri verdi:
Kalıplar Ihlamur Ağacından Yapılıyor
“Hazırlanan desenler CNC tezgahlardan kalıp olarak çıkarılır. Kalıplar hafifliğinden, kolay
oyulabilme özelliğinden ve boyayı çekme özelliğinden dolayı ıhlamur ağacından yapılıyor.
Geniş bir leğenin tabanına keçe konulur. Üzerine siyah kök boya, Çiriş ve sıcak su karışımı
dökülür ve uygulama öncesi bir saat dinlendirilir. Sonra kalıplar leğenin içine konup boyayı
eminceye kadar bekletilir. Kalıplar tek renk siyahtır. İstenirse uygulama esnasında fırçayla
aralara başka renk de atılabilir. Baskı işlemi başta açık yeşil olup kurudukça siyahlaşır.
Siyahlaşan ve kuruduğundan emin olunan örtü iki gün sonra suyuna özel bir kimyasal
katılarak yıkanır ve kullanıma hazır hale gelir.
Hitit, Selçuklu ve Osmanlı Desenleri Kullanılıyor
İstenilen rengin elde edilebilmesi için, uygulamanın yapıldığı atölyenin sıcak olması ve fazla
ışık almaması gerekir. Soğukta uygulanırsa boya akar ve istenilen rengi vermez.
Kastamonu ve Tokat’ta bu baskılar için  geleneksel Selçuklu ve Osmanlı motifli kalıplar ile
Hitit desenli kalıplar kullanılır. Baskı sadece % 100 pamuklu kumaşların üzerine
uygulanabilir. Sentetik kumaşlar boyayı tutmaz ve rengi ortaya çıkarmaz. Bu nedenle
Kastamonu Taş Baskısının pamuklu dokumanın yaygın olduğu Denizli’de uygulanması çok
değerli.”
Denizli’de Yeni Bir İş Kolu Olabilir
Pandemi sonrası kendisinin ve kursiyerlerinin ürünlerini Denizli’de ve Acıpayam’da
sergilemeyi planladığını anlatan Nuray Akgün, Kastamonu ve Tokat’ta önemli bir gelir
kaynağı olan geleneksel el sanatının Denizli’de de yeni bir iş kolu olabileceğine dikkat çekti.
Akgün, hiçbir kimyasal kullanılmadan üretilen tamamen doğal bu ürünlerin turistlerin de
ilgisini çektiğini ifade etti.

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve habergundemim.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.